Německo

"Kdo nemiluje ženy, víno a zpěv,

jakoby nežil"

- J. H. Vosa -

          Německo je čtvrtou největší vinařskou velmocí v Evropě. Tradici pěstování vína do země, konkrétně do oblasti Rýna a Mosely, přinesli Římané v rámci zvětšování své říše. Už ve 3. století n.l. zde bylo vinařství značně vyspělé. Ve stoletích následujících převzaly péči o vinnou révu převážně kláštery, které také stály za jejím rozšířením do dalších částí dnešního Německa – v 10. století do Saska, v 11. století do Durynska a ve 12. století do Braniborska. Největšího rozmachu dosáhlo pěstování vinné révy v 15. století, kdy se dostalo až k Baltskému moři. Ústup pro něj znamenalo až období třicetileté války. Od přelomu 17. a 18. století si už víno v okolí Rýna a jeho přítoků trvale své postavení udržuje a jeho kvalita stále stoupá. 1

         

          V Německu se nachází celkem 13 vinařských regionů: Ahr, Baden (Bádensko), Franken (Franky), Hessische Bergstrasse (Hesenská náhorní cesta), Mittelrhein (Střední Rýn), Mosel, Nahe, Pfalz (Falc), Rheingau, Rheinhessen, Saale-Unstrut (Sála-Unstrut), Sachsen (Sasko) a Württemberg (Württembersko). Vinařské regiony jsou dále děleny do 39 oblastí, ty do 167 sítí vinic a 2 650 vinic. „Pěstuje se téměř 140 druhů révy, avšak tržně významné jsou jen dvě desítky z nich, především bílá vína ryzlink a Müller-Thurgau. Německo produkuje z 65 % bílá vína a z 35 % červená. Asi čtvrtina z devíti milionů hektolitrů celkové roční produkce se vyváží, především do USA, Velké Británie, Japonska a Skandinávie.“2 60% dnešní produkce německého vína pochází ze spolkové země Porýní-Falc.

 

1 GROMMANN, A., Marketing in der deutschen Weinwirtschaft, Rahmenbedingungen und Ansatzpunkte einer marktorientierten Unternehmenspolitik. Berlin 1970

2 Societäs-Verlag: Fakta o Německu.[cit.19.4.2008]